Τι γίνεται με τα εισιτήρια στα μέσα μαζικής μεταφοράς?

Posted: Οκτώβριος 30, 2012 in ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Στα μέτρα, που έχουν ως σκοπό τη μείωση της λαθρεπίβίβασης έως 50% μέχρι το τέλος του χρόνου, συμπεριλαμβάνονται οι συνεχείς, καθημερινοί έλεγχοι σε 16 σταθμούς του Μετρό, και οι έλεγχοι στα εισιτήρια όλων των επιβατών σε 25 γραμμές λεωφορείων μέσω της εισόδου τους από την εμπρόσθια θύρα των οχημάτων.

Ωστόσο, ένα μήνα αργότερα, οι έλεγχοι στους σταθμούς του Μετρό φαίνεται να έχουν επανέλθει στα επίπεδα πριν την εφαρμογή των μέτρων, ενώ οι έλεγχοι στα λεωφορεία βρίσκονται στην ευχέρεια του κάθε οδηγού. 

Παράλληλα, ένα ακόμα μέτρο, αυτό της δωρεάν παροχής στον επιβάτη ενός  εισιτηρίου για κάθε δέκα ίδιας αξίας ακυρωμένα εισιτήρια βρίσκεται στον αέρα αφού δεν υπάρχει ακόμη καμία απόφαση για την εφαρμογή του από τον ΟΑΣΑ, αν και ο Υπουργός Ανάπτυξης είχε ανακοινώσει ότι η εφαρμογή του θα ξεκινούσε μέχρι το τέλος Οκτωβρίου

Αντιδράσεις στα μέτρα από εργαζομένους

Πέρα από την αργή ταχύτητα με την οποία λαμβάνονται οι αποφάσεις στις συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ, η εφαρμογή των μέτρων φαίνεται να έχει σκοντάψει και στην αντίσταση των εργαζομένων στα Μέσα Μεταφοράς της Αθήνας. Ενώ σχεδόν όλοι οι συνδικαλιστές αναγνωρίζουν ότι η εισιτηριοδιαφυγή δημιουργεί προβλήματα στις δημόσιες μεταφορές, οι απόψεις για τα μέτρα που έχουν ως σκοπό τη λύση του προβλήματος ποικίλουν.

Το Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΑΣΑ αντιδρά στο μέτρο της εισόδου των επιβατών από την εμπροσθια θύρα των Λεωφορείων και προτρέπει τους οδηγούς να μην προχωρούν σε ελέγχους εισιτηρίων, καθώς σύμφωνα με το σωματείο, αυτό δεν είναι στην αρμοδιότητά τους. Επίσης, αντιδρά στους ελέγχους εισιτηρίων από οδηγούς – εθελοντές ελεγκτές , υποστηρίζοντας ότι ο έλεγχος θα πρέπει να γίνεται εντός ωραρίου, από έμμισθο προσωπικό.

Από την πλευρά τους, οι εργαζόμενοι στα Μέσα Σταθερής Τροχιάς κρίνουν ότι οι έλεγχοι δεν θα λύσουν το πρόβλημα της εισιτηριοδιαφυγής το οποίο σύμφωνα με τους ίδιους οφείλεται στα κλειστά εκδοτήρια εισιτηρίων λόγω έλλειψης προσωπικού και στα χαλασμένα εκδοτικά μηχανήματα. Ζητούν την αύξηση του προσωπικού μέσω επαναπρόσληψης των συναδέλφων τους που είχαν συμμετάσχει στο πρόγραμμα εφεδρείας, με στόχο τη στελέχωση όλων των εκδοτηρίων και τη πραγματοποίηση ελέγχων σε όλους τους σταθμούς Μετρό/ΗΣΑΠ.

Θα αποφευχθεί η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων;

Όπως προβλέπεται από το Μνημόνιο, η τιμή των εισιτηρίων πρέπει να αυξηθεί τουλάχιστον κατά 25% μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2013. Αν εφαρμοστεί η αύξηση, το ενιαίο εισιτήριο θα κοστίζει περίπου 1,75 ευρώ (από 1,40 σήμερα), και το εισιτήριο μίας διαδρομής για λεωφορεία, τρόλεϊ ή τραμ 1,50 ευρώ (από 1,20 σήμερα).

Το υπουργείο Ανάπτυξης συνεχίζει πάντως να υποστηρίζει ότι αν τα έσοδα των συγκοινωνιακών φορέων αυξηθούν, η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων δεν θα είναι απαραίτητη. Αυτό, σύμφωνα με το υπουργείο, θα γίνει εφικτό μέσω της εξυγίανσης των συγκοινωνιακών ΔΕΚΟ, τις οικονομίες κλίμακος που θα προκύψουν από τη λειτουργική συγχώνευση των εταιρείων ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ και την επακόλουθη αναδιάταξη του προσωπικού, καθώς και από τη συνεχιζόμενη προσπάθεια ενίσχυσης των ελέγχων κατά της λαθρεπιβίβασης. Ο στόχος είναι η μείωση της λαθρεπιβίβασης κατά 50% έως το τέλος του έτους.

Από το υπουργείο μάλιστα δόθηκαν στη δημοσιότητα τα αποτέλεσματα των ελέγχων κατά τις πρώτες 3 εβδομάδες εφαρμογής των νέων μέτρων (24 Σεπτεμβρίου – 14 Οκτώβριου).  Στο διάστημα αυτό παρατηρήθηκε άνοδος των πωλήσεων εισιτηρίων της τάξης του 9% σε σχέση με τις πωλήσεις της περιόδου από 3 έως 23 Σεπτεμβρίου και επιβλήθηκαν συνολικά 3.431 πρόστιμα, τα οποία έφεραν έσοδα ύψους αξίας 272.580 ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης:

  • Το 4% των προστίμων εισπράχθηκε τις μετρητοίς, ενώ το υπόλοιπο 96% καταλογίστηκε επί πιστώσει.
  • Το 63% των περιπτώσεων αφορά επιβάτες που δεν είχαν προμηθευτεί εισιτήριο, ενώ ποσοστό 19% αφορά εκείνους που δεν είχαν μαζί τους το δελτίο μερικής απαλλαγής.
  • Το 5% των παραβάσεων αφορούσαν σε πλαστά εισιτήρια.

Ο καθένας μπορεί να φανταστεί πόσο αυξημένα θα ήταν τα έσοδα αν τα μέτρα που ανακοινώθηκαν εφαρμόζονταν στο ακέραιο.

Το παραπάνω κείμενο αναρτήθηκε στο http://athenstransport.com/2012/10/29/tickets-oasa-2/

 

 

Στεκόμαστε σε μερικά σημεία από το παραπάνω ανωνυμο δημοσίευμα:

Το 4% των προστίμων εισπράχθηκε τις μετρητοίς, ενώ το υπόλοιπο 96% καταλογίστηκε επί πιστώσει. Δεν θέλει πολύ μυαλό να καταλάβει και ο πλέον κακόπιστος ότι όλα σχεδόν τα πρόστιμα επιβλήθηκαν σε ανθρώπους που δεν είχαν χρήματα.

Στο διάστημα 24 Σεπτεμβρίου – 14 Οκτώβριου  παρατηρήθηκε άνοδος των πωλήσεων εισιτηρίων της τάξης του 9%. Κι αυτό δεν θέλει πολύ σκέψη, ξεκίνησαν να λειτουργούν τα εκπαιδευτικά ιδρύματα και δεν τρόμαξαν οι επιβάτες από τα μέτρα όπως υπαινίσεται το άρθρο.

-Όπως προβλέπεται από το Μνημόνιο, η τιμή των εισιτηρίων πρέπει να αυξηθεί τουλάχιστον κατά 25% μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2013. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση από το “αν τα έσοδα των συγκοινωνιακών φορέων αυξηθούν, η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων δεν θα είναι απαραίτητη”.  Είναι το σημείο   επιτομή του μαλάκα, εν προκειμένω του υπουργού Χατζηδάκη, τέως ΟΝΝΕΔίτη και μέχρι εσχάτως υπερ-κόπανου: Τα μισά έσοδα των μέσων μεταφοράς προέρχονται από κρατικές ενισχύσεις και εισφορές έναντι εκπτώσεων ή απαλλαγών στην τιμή των εισιτηρίων από πολλές ομάδες πολιτών, όπως των μαθητών, σπουδαστών, πολύτεκνων, αλλά και μπάτσων ! Ο λόγος είναι η άσκηση κοινωνικής πολιτικής απέναντι σε ευπαθείς ομάδες, που αντί να στοχεύει σε χαμηλά εισοδήματα όπως των ανέργων ευνοεί μπάτσους και πλήθος κρατικών λειτουργών που δεν αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα. Αυτές οι ενισχύσεις έχουν περιοριστεί και ο πονηρόβλακας υπουργός μας μεταθέτει την ευθύνη.

-Φυσικά η υπουργάρα δεν ασχολείται με την καθυστέρηση που προκαλείται λόγω της επιβίβασης από την εμπρός πόρτα, που οδηγει σε μείωση του μεταφορικού έργου των λεωφορείων, με στόχο κανά φουκαρά που δεν έχει εισιτήριο. Θάχε ενδιαφέρον να μας πει πόσο μειώθηκαν τα διανυόμενα χιλιόμετρα των λεωφορείων συνολικά εξαιτίας αυτού του μέτρου.

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s